Find svaret
Spørgsmål / Svar
Her har vi samlet de spørgsmål, vi ofte får i supporten.
Finder du ikke et svar på dit spørgsmål, kan du sende en mail til uddannelse@sejlsport.dk
Du kan også hente vores PDF vejledning her:
Finder du ikke et svar på dit spørgsmål, kan du sende en mail til uddannelse@sejlsport.dk
Du kan også hente vores PDF vejledning her:
Jeg kan ikke logge ind?
Ikke oprettet bruger
Hvis du endnu ikke er oprettet, skal du først oprette dig som bruger ved at klikke "Opret konto" eller "Opret bruger". Herefter får du en mail med et link til at oprette dit kodeord. Når du har oprettet kodeordet, burde du kunne klikke login øverst til venstre og indtaste din mailadresse og det nye kodeord for at logge ind.
Forkert mail eller kodeord
Hvis du er oprettet, men dit brugernavn eller kode ikke giver adgang, skal du først klikke "Glemt dit password" på loginsiden. Så kommer der et vindue, hvor du kan indtaste din mailadresse og få en mail med et link til at oprette et nyt kodeord.
Husk at tjekke dine spam-mapper i mailprogrammet, hvis du ikke modtager mailen.
Hvis den ikke kan finde din mailadresse, kan det være fordi, du indtaster en anden mailadresse, end den, du brugte, da du oprettede dig - opret dig i så fald på ny som beskrevet i første afsnit eller login med den rigtige mailadresse.
Prøv i en anden browser
Hvis du stadig oplever problemer med at logge ind, så prøv i en anden browser eller genstart din computer.
Film din skærm og send os din video
Hvis ovenstående ikke løser dit problem, vil vi forsøge at hjælpe dig, så godt vi kan. Desværre kan vi ikke gøre så meget, hvis du blot skriver til os, at du ikke kan logge ind. I stedet vil vi bede dig tage din mobil og filme, præcis, hvad du gør, og hvad der sker på skærmen. På den måde kan vi meget hurtigere hjælpe dig. Send din video med en beskrivelse af, hvad du gør, og hvad der går galt til uddannelse@sejlsport.dk
Hvis du endnu ikke er oprettet, skal du først oprette dig som bruger ved at klikke "Opret konto" eller "Opret bruger". Herefter får du en mail med et link til at oprette dit kodeord. Når du har oprettet kodeordet, burde du kunne klikke login øverst til venstre og indtaste din mailadresse og det nye kodeord for at logge ind.
Forkert mail eller kodeord
Hvis du er oprettet, men dit brugernavn eller kode ikke giver adgang, skal du først klikke "Glemt dit password" på loginsiden. Så kommer der et vindue, hvor du kan indtaste din mailadresse og få en mail med et link til at oprette et nyt kodeord.
Husk at tjekke dine spam-mapper i mailprogrammet, hvis du ikke modtager mailen.
Hvis den ikke kan finde din mailadresse, kan det være fordi, du indtaster en anden mailadresse, end den, du brugte, da du oprettede dig - opret dig i så fald på ny som beskrevet i første afsnit eller login med den rigtige mailadresse.
Prøv i en anden browser
Hvis du stadig oplever problemer med at logge ind, så prøv i en anden browser eller genstart din computer.
Film din skærm og send os din video
Hvis ovenstående ikke løser dit problem, vil vi forsøge at hjælpe dig, så godt vi kan. Desværre kan vi ikke gøre så meget, hvis du blot skriver til os, at du ikke kan logge ind. I stedet vil vi bede dig tage din mobil og filme, præcis, hvad du gør, og hvad der sker på skærmen. På den måde kan vi meget hurtigere hjælpe dig. Send din video med en beskrivelse af, hvad du gør, og hvad der går galt til uddannelse@sejlsport.dk
Jeg har købt kurset, men ikke modtaget nogen mails?
Når du betaler et kursus med dit betalingskort, er systemet sat op til at sende dig en eller flere mails.
Tjek dit spam-filter
Hvis du ikke modtager en eller flere af disse mails, skal du altid starte med i kigge efter en mappe i dit mailprogram til uønsket post. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Skrevet forkert mailadresse
Hvis du ikke modtager nogle af disse mails og ikke kan finde dem i spam-mappen, kan det være fordi, du har tastet en forkert mailadresse, da du bestilte kurset/prøven. Du kan selv tjekke, om du er oprettet med din korrekte mail i systemet ved at gå ind på kursusportal.dansksejlunion.dk og trykke på "Glemt kodeord", når du forsøger at logge ind. Her indtaster du din mailadresse, og hvis du ikke findes i systemet, får du beskeden "Ikke fundet".
- Først får du en ordrebekræftelse på, at du har købt kurset eller prøven.
- Hvis det er første gang, du bruger systemet, får du så en mail med et link til at oprette dit password, så du kan logge ind og se dine kurser.
- Til sidst kommer en velkomst mail til det kursus eller den prøve, du har købt med et link til oversigten over dine kurser.
Tjek dit spam-filter
Hvis du ikke modtager en eller flere af disse mails, skal du altid starte med i kigge efter en mappe i dit mailprogram til uønsket post. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Skrevet forkert mailadresse
Hvis du ikke modtager nogle af disse mails og ikke kan finde dem i spam-mappen, kan det være fordi, du har tastet en forkert mailadresse, da du bestilte kurset/prøven. Du kan selv tjekke, om du er oprettet med din korrekte mail i systemet ved at gå ind på kursusportal.dansksejlunion.dk og trykke på "Glemt kodeord", når du forsøger at logge ind. Her indtaster du din mailadresse, og hvis du ikke findes i systemet, får du beskeden "Ikke fundet".
Hvor lang tid har jeg adgang til kursus eller prøve?
Når du køber et kursus eller en prøve, vil der i nogle tilfælde være adgang i en begrænset periode. Det kan eksempelvis være, at du køber en onlineprøve, som du så har adgang til i 6 måneder. Tidsbegrænsningen er lavet for at sikre, at vi ikke har meget gamle brugere liggende som har købt adgang til en prøve for flere år siden, når vi eksempelvis laver opdateringer, som kræver en helt ny udgave af prøven eller kurset.
Hvis du har købt en prøve eller et kursus, som er udløbet, skal du blot sende os en mail på uddannelse@sejlsport.dk - så tjekker vi, at du ikke er færdig med prøven eller kurset og får genåbnet din adgang.
Hvis du vil se, hvor lang tid, du har adgang til dine kurser og prøver, skal du blot klikke på "Kurser" øverst, når du er logget ind. Så kommer du til oversigten over dine kurser, hvor der står en udløbsdato i toppen af billedet på de kurser eller prøver, der kun er adgang til i en begrænset periode.
Hvis du har købt en prøve eller et kursus, som er udløbet, skal du blot sende os en mail på uddannelse@sejlsport.dk - så tjekker vi, at du ikke er færdig med prøven eller kurset og får genåbnet din adgang.
Hvis du vil se, hvor lang tid, du har adgang til dine kurser og prøver, skal du blot klikke på "Kurser" øverst, når du er logget ind. Så kommer du til oversigten over dine kurser, hvor der står en udløbsdato i toppen af billedet på de kurser eller prøver, der kun er adgang til i en begrænset periode.
Jeg har købt kurset, men kun modtaget en ordrebekræftelse?
Når du betaler et kursus med dit betalingskort, er systemet sat op til at sende dig en eller flere mails.
Tjek dit spam-filter
Hvis du modtager ordrebekræftelsen, men ikke velkomstmailen til kurset, skal du først tjekke, om mailen ligger i spam-mappen til uønsket post i dit mailprogram. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Har du valgt "Faktura til klub"?
Hvis du betaler med betalingskort, sender systemet din velkomstmail umiddelbart efter ordrebekræftelsen. Vælger du i stedet "Faktura til klub" når du afgiver din ordre, vil du først få din velkomstmail, når vi har behandlet ordren og sendt fakturaen afsted (dette står også der, hvor du vælger "Faktura til klub"). Tager typisk 1-2 hverdage.
Har du oprettet dig som bruger, så prøv at logge ind
Selvom du ikke kan finde din velkomstmail, kan du godt logge ind og se dine købte kurser/prøver. Så hvis du allerede er oprettet som bruger, anbefaler vi dig at logge ind på kursusportal.dansksejlunion.dk hvor du får vist en oversigt over dine kurser, når du logger ind.
- Først før du en ordrebekræftelse på, at du har bestilt kurset
- Hvis det er første gang, du bruger systemet, får du så en mail med et link til at oprette dit password, så du kan logge ind og se dine kurser.
- Til sidst kommer en velkomst mail til det kursus eller den prøve, du har købt med et link til oversigten over dine kurser.
Tjek dit spam-filter
Hvis du modtager ordrebekræftelsen, men ikke velkomstmailen til kurset, skal du først tjekke, om mailen ligger i spam-mappen til uønsket post i dit mailprogram. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Har du valgt "Faktura til klub"?
Hvis du betaler med betalingskort, sender systemet din velkomstmail umiddelbart efter ordrebekræftelsen. Vælger du i stedet "Faktura til klub" når du afgiver din ordre, vil du først få din velkomstmail, når vi har behandlet ordren og sendt fakturaen afsted (dette står også der, hvor du vælger "Faktura til klub"). Tager typisk 1-2 hverdage.
Har du oprettet dig som bruger, så prøv at logge ind
Selvom du ikke kan finde din velkomstmail, kan du godt logge ind og se dine købte kurser/prøver. Så hvis du allerede er oprettet som bruger, anbefaler vi dig at logge ind på kursusportal.dansksejlunion.dk hvor du får vist en oversigt over dine kurser, når du logger ind.
Jeg har ikke bestået prøven, da der var fejl i spørgsmålene?
Send en mail til onlineprover@sejlsport.dk og beskriv tydeligt:
Hvilken prøve har du taget?
Hvad var hele spørgsmålet, du mener, der er fejl?
Hvad består fejlen i?
Hvad skulle der stå i stedet?
Meget gerne med et billede af spørgsmålet, så vi kan finde det i systemet.
Vi kigger så på din anmodning og tilretter hurtigst spørgsmål, hvor vi er enige i, at det er en fejl. Hvis dette spørgsmål er udslagsgivende for, om du har bestået en prøve, kan vi tilrette din score, så du består prøven som fortjent.
Hvilken prøve har du taget?
Hvad var hele spørgsmålet, du mener, der er fejl?
Hvad består fejlen i?
Hvad skulle der stå i stedet?
Meget gerne med et billede af spørgsmålet, så vi kan finde det i systemet.
Vi kigger så på din anmodning og tilretter hurtigst spørgsmål, hvor vi er enige i, at det er en fejl. Hvis dette spørgsmål er udslagsgivende for, om du har bestået en prøve, kan vi tilrette din score, så du består prøven som fortjent.
Jeg er dumpet prøven og vil gerne købe et nyt forsøg?
Når du dumper en prøve, sender systemet dig automatisk en mail med link til at købe en kopi af prøven, der hedder noget med "Nyt forsøg" i navnet. Vær opmærksom på, at dette nulstiller scoren i din første prøve, så du kan tage prøven en gang til.
Det betyder altså også, at du ikke længere kan se svarene i din første besvarelse efter prøven er blevet nulstillet.
Det betyder altså også, at du ikke længere kan se svarene i din første besvarelse efter prøven er blevet nulstillet.
Jeg er ordblind, kan jeg få ekstra tid?
Hvis du er ordblind, har vi lavet en udgave af prøverne, hvor der er tillagt ekstra tid. Husk at du skal aftale med din underviser eller censor, hvis du køber en ordblinde-prøve, så du kan dokumentere, at du er ordblind til dem.
Du finder Ordblinde prøver ved at klikke for "Forside" lige over kursusoversigten på kursusportal.dansksejlunion.dk
Du finder Ordblinde prøver ved at klikke for "Forside" lige over kursusoversigten på kursusportal.dansksejlunion.dk
Jeg har købt og betalt kurset, men oversigten over mine kurser er tom, når jeg logger ind?
Jeg har købt kurset, men ikke modtaget nogen mails?
Når du betaler et kursus med dit betalingskort, er systemet sat op til at sende dig en eller flere mails.
Tjek dit spam-filter
Hvis du ikke modtager en eller flere af disse mails, skal du altid starte med i kigge efter en mappe i dit mailprogram til uønsket post. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Skrevet forkert mailadresse
Hvis du ikke modtager nogle af disse mails og ikke kan finde dem i spam-mappen, kan det være fordi, du har tastet en forkert mailadresse, da du bestilte kurset/prøven. Du kan selv tjekke, om du er oprettet med din korrekte mail i systemet ved at gå ind på kursusportal.dansksejlunion.dk og trykke på "Glemt kodeord", når du forsøger at logge ind. Her indtaster du din mailadresse, og hvis du ikke findes i systemet, får du beskeden "Ikke fundet".
- Først får du en ordrebekræftelse på, at du har købt kurset eller prøven.
- Hvis det er første gang, du bruger systemet, får du så en mail med et link til at oprette dit password, så du kan logge ind og se dine kurser.
- Til sidst kommer en velkomst mail til det kursus eller den prøve, du har købt med et link til oversigten over dine kurser.
Tjek dit spam-filter
Hvis du ikke modtager en eller flere af disse mails, skal du altid starte med i kigge efter en mappe i dit mailprogram til uønsket post. Den hedder typisk noget med "Spam", "Uønskede mails" og lignende.
Skrevet forkert mailadresse
Hvis du ikke modtager nogle af disse mails og ikke kan finde dem i spam-mappen, kan det være fordi, du har tastet en forkert mailadresse, da du bestilte kurset/prøven. Du kan selv tjekke, om du er oprettet med din korrekte mail i systemet ved at gå ind på kursusportal.dansksejlunion.dk og trykke på "Glemt kodeord", når du forsøger at logge ind. Her indtaster du din mailadresse, og hvis du ikke findes i systemet, får du beskeden "Ikke fundet".
Hvad gør jeg, hvis prøven fryser?
Det sker heldigvis yderst sjældent, at kursus systemet ligefrem fryser, så man ikke kan komme videre i sit kursus eller sin prøve.
Hvis det skulle ske, at første skridt selvfølgelig at tjekke internetforbindelsen - åbn blot et nyt vindue og tjek, at du kan hente andre hjemmesider i din browser. Kan du det, er internetforbindelsen ok.
Oplever du tekniske problemer under en prøve, kan du prøve at trykke F5 for at opdatere eller genindlæse siden - godkend blot den lille advarsel, der kommer frem om at ændringer, du har lavet på siden går tabt. Systemet er lavet, så prøven selv finder hen til det spørgsmål, du var nået til og kører tiden videre, når du klikker på prøven efter siden er genindlæst.
Hvis tekniske problemer gør, at du ikke kan gennemføre prøven, kan du købe et nyt forsøg til prøven (se hvordan under "Jeg er dumpet prøven og vil gerne købe et nyt forsøg?" på denne side).
Tag meget gerne video eller billeder af din skærm, der hvor problemerne opstår og send dem til uddannelse@sejlsport.dk - så tjekker vi, hvad der er sket i systemet, og refunderer eventuelt prisen for første forsøg.
Hvis det skulle ske, at første skridt selvfølgelig at tjekke internetforbindelsen - åbn blot et nyt vindue og tjek, at du kan hente andre hjemmesider i din browser. Kan du det, er internetforbindelsen ok.
Oplever du tekniske problemer under en prøve, kan du prøve at trykke F5 for at opdatere eller genindlæse siden - godkend blot den lille advarsel, der kommer frem om at ændringer, du har lavet på siden går tabt. Systemet er lavet, så prøven selv finder hen til det spørgsmål, du var nået til og kører tiden videre, når du klikker på prøven efter siden er genindlæst.
Hvis tekniske problemer gør, at du ikke kan gennemføre prøven, kan du købe et nyt forsøg til prøven (se hvordan under "Jeg er dumpet prøven og vil gerne købe et nyt forsøg?" på denne side).
Tag meget gerne video eller billeder af din skærm, der hvor problemerne opstår og send dem til uddannelse@sejlsport.dk - så tjekker vi, hvad der er sket i systemet, og refunderer eventuelt prisen for første forsøg.
Tekster i onlineprøverne giver ikke mening?
Vi har desværre oplevet brugere, der skriver ind og forklarer, at teksterne i onlineprøverne ser mærkelige ud og er fulde af fejl - og er der tale om rigtige fejl, vil vi selvfølgelig gerne høre fra jer, så vi kan få dem rettet.
Nogle gange er der imidlertid tale om, at man har et oversætter-program eller plugin kørende, som automatisk oversætter enkelte ord, der ser engelske ud, hvilket giver nogle skøre sætninger på skærmen.
En bruger meldte fejl i sætningen: "Tak for spise informationer", som egentlig står rigtigt i systemet: "Tak for dine informationer" - men her har en lokal oversætterfunktion oversat "dine" til "spise", så sætningen ser helt forkert ud.
Andre eksempler, vi har set er:
Mayday = Maj dag
Nogle gange er der imidlertid tale om, at man har et oversætter-program eller plugin kørende, som automatisk oversætter enkelte ord, der ser engelske ud, hvilket giver nogle skøre sætninger på skærmen.
En bruger meldte fejl i sætningen: "Tak for spise informationer", som egentlig står rigtigt i systemet: "Tak for dine informationer" - men her har en lokal oversætterfunktion oversat "dine" til "spise", så sætningen ser helt forkert ud.
Andre eksempler, vi har set er:
Mayday = Maj dag
her er = Hendes øh
Position= Stilling
Systemet skulle nu være sat op, så en kode i systemet fortæller browseren, at siden er på dansk så den dermed ikke bliver betragtet som engelsk af eksempelvis oversætterfunktionen i Google Chrome. Hvis du stadig oplever oversættelses fejl, hører vi gerne fra dig på uddannelse@sejlsport.dk husk knipse et billede af spørgsmålet, så vi kan finde det og skriv også gerne, hvilken browser, du bruger.
Ellers kan du også selv prøve at slå din oversættelses-funktion fra i browseren.
Systemet skulle nu være sat op, så en kode i systemet fortæller browseren, at siden er på dansk så den dermed ikke bliver betragtet som engelsk af eksempelvis oversætterfunktionen i Google Chrome. Hvis du stadig oplever oversættelses fejl, hører vi gerne fra dig på uddannelse@sejlsport.dk husk knipse et billede af spørgsmålet, så vi kan finde det og skriv også gerne, hvilken browser, du bruger.
Ellers kan du også selv prøve at slå din oversættelses-funktion fra i browseren.